VODNA KOŠARKA

 

Pravila

 

 

 

1. pravilo

 

Igralni prostor:

Igrišče je dolgo od 24 do 25 metrov. Razdalja med košema je od 14 do 15 metrov, širina igrišča pa najmanj 10 metrov in največ 14 metrov. Koš mora stati sredi vode 5 metrov ali več od roba igrišča (bazena ali obale). Koš je stoji 106 centimetrov nad vodo, premer notranjega obroča je 45 centimetrov.

 

 

2. pravilo

 

Ekipa:

Ekipa šteje največ dvanajst igralcev. Med igranjem vodne košarke je na igrišču pet igralcev vsake ekipe. Ostali so rezervni igralci.

 

Spisek njihovih imen in številk je treba oddati sodniku ali zapisnikarju pred začetkom srečanja.

 

Vsaka ekipa mora imeti kapetana. Samo kapetan ima pravico ugovarjati sodnikom.

 

Vsaka ekipa mora imeti pred začetkom tekme vsaj šest igralcev v svoji ekipi. V primeru, da je v eni od ekip igralcev na tekmi manj kot šest, ekipa brez boja izgubi tekmo. Tekma se razveljavi in prestavi, ko je v obeh ekipah manj kot 6 igralcev.

V primeru, da med igro pade število igralcev pod šest, se igra nadaljuje.

 

 

3. pravilo

 

Oprema igralcev:

Igralci morajo nositi plavalne kapice, na katerih so številke. Ekipi nosita različni barvi kapic.

Igralci imajo postrižene nohte na rokah in nogah ter igrajo brez kovinskih predmetov, kot so: prstani, verižice, zapestnice, uhani in drugih predmetov, ki lahko poškodujejo igralca.

 

4. pravilo

 

Žoga:

Žoga je vodotesna, okrogla in napihnjena od 0,9 do 1,1 bara (obseg  = 71cm ,

teža = 500g). Ima značilen košarkarski vzorec in je oranžne barve.

 

 

5. pravilo

 

Čas tekme:

Tekma se igra tri nize. Niz se odigra do 21 točk, brez časovne omejitve. Zmagovalec niza je ekipa, ki prva doseže 21 točk.

 

Zmagovalec tekme je tista ekipa, ki dobi vsaj dva niza od treh.

 

Trener lahko vzame en odmor po eno minuto v vsakem nizu. Odmori med nizi trajajo 5 minut.

 

Ligaško prvenstvo:

Točkovanje:

ekipa, ki zmaga s 3:0 v nizih, vknjiži tri točke, poražena nič točk,

ekipa, ki zmaga z 2:1 v nizih, vknjiži dve točki, poražena ekipa eno točko.

V ligaških tekmovanjih se vedno odigrajo trije nizi. Ligaškemu tekmovanju sledi finale, ki se igra na štiri dobljene tekme. V finalu se igra na tri dobljene nize. Ekipa, ki je v rednem delu višje na lestvici, ima v finalu prednost domačega igrišča, po sistemu 2+2+1+1+1=7!

 

 

6. pravilo

 

Začetek igre v vsakem nizu:

Igra se začne s hitrostnim plavanjem od robu igrišča za košem do žoge na sredini igrišča, ki jo z roba bazena vrže ali spusti v vodo sodnik. Napaka ali goljufija se kaznuje z dodelitvijo žoge nasprotni ekipi.

 

 

7. pravilo

 

Sodniki:

Uradno tekmo vodijo 3 sodniki ali izjemoma 2 sodnika. Na neuradnih in prijateljskih tekmovanjih pa lahko sodi samo en sodnik.

 

Celotno tekmo morajo voditi isti sodniki.

 

Zapisnikarska miza je sestavljena iz dveh članov – zapisnikar in pomočnik, ki vodi semafor.

 

Na pomembnih tekmovanjih je prisoten tudi delegat zveze.

 

Če sodniki piskajo različni odločitvi, sledi sodniški posvet, kateremu sledi sporazumna sodniška odločitev.

 

 

8. pravilo

 

Rezervna klop:

Na rezervni klopi so lahko rezervni igralci in dva spremljevalca – trener in pomočnik.

 

Rezervna kolp je ob robu igrišča za košem, tako da ima ekipa rezervno klop vedno na svoji obrambni polovici.

 

Površina ob robu bazena (razdalje en meter) je namenjena gibanju sodnika. Trener, spremljevalec ter rezervni igralci se ne smejo gibati v igralnem in sodniškem prostoru, ki ga lahko prekorači le igralec zaradi menjave.

V primeru, da trener, spremljevalec ali igralci kršijo to pravilo, sledi izkjučitev igralca njihove ekipe za en napad ali odvzem žoge njihovi ekipi.

 

 

9. pravilo

 

Strani igrišča:

Začetne strani igrišča se določijo z žrebom – sodnik vrže kovanec v prisotnosti kapetanov ekip. Med nizi se strani menjajo, samo v zadnjem nizu pa pri enajsti točki.

 

 

10. pravilo

 

Gibanje z žogo:

Plavanje z žogo v roki ni dovoljeno!

 

Ko igralec žogo sprejme lahko:

takoj poda naprej,

jo spusti na vodo in zaplava z njo v poljubno smer,

meče na koš.

 

Ko igralec žogo ponovno prime:

ne sme več z njo zaplavati – 2-kratno vodenje žoge ni dovoljeno,

lahko poda naprej,

meče na koš.

 

Ko igralec prvič žogo spusti v vodo, ima možnost, da zaplava ali ponovno dvigne žogo nad gladino vode. Dvignjeno žogo lahko spusti nazaj v vodo samo 2-krat, vendar pri tem ne sme več zaplavati.

Ko žogo zadnjič dvigne  nad gladino vode,  mora obvezno podati ali metati na koš (podobno kot vodenje pri običajni košarki). Če to prekorači, sodnik piska dvojno vodenje in kazen za to je odvzem žoge njegovi ekipi.

 

Pri vodni košarki je dovoljeno lovljenje, metanje in podajanje žoge z obema rokama.

 

Ko igralec žogo ujame, je ne sme namerno potapljati, kajti kazen sledi z odvzemom žoge njegovi ekipi. Potopi jo lahko le za trenutek, da nasprotniku odmakne žogo.

 

 

11.pravilo

 

Izgubljena žoga:

Žoga je za ekipo izgubljena takrat, ko jo igralec nasprotne ekipe dobi v posest.

 

 

12. pravilo

 

Pravilo treh sekund:

Okoli koša je namišljen prostor (cona) premera 2,5 metra, v katerem se igralec napadalne ekipe lahko zadržuje brez žoge tri sekunde. Ko prekorači ta čas, se to kaznuje z odvzemom žoge njegovi ekipi.

 

Sodna praksa: čas treh sekund v coni okoli koša se podaljša za eno ali dve sekundi, le v primeru:

da ima igralec žogo v tej coni. V primeru, da igralec po več kot treh sekundah poda žogo ven iz

cone, so to tri sekunde in sledi odvzem žoge, če sta dva ali več igralcev znotraj cone in si podajajo

za boljšo pozicijo za met na koš, ko igralec vplava v cono in čaka na podajo soigralca, ki ima v

posesti žogo izven cone treh sekund. Če pa igralec, ki ima žogo ne poda soigralcu, ki čaka v coni

okoli koša, sodnik po času treh ali več sekundah piska odvzem žoge.

 

 

13. pravilo

 

Met na koš:

Met na koš se smatra:

ko gre žoga  skozi obroč,

ko se žoga dotakne obroča koša,

ko je igralec v napadu sam ter očitno meče na koš.

 

 

14. pravilo

 

Doseganje točk – točkovanje:

Zadetek je dosežen, ko žoga v igri od zgoraj pade skozi obroč ali ostane v njem.

Zadetki iz igre štejejo dve točki,  z razdalje več kot štiri metre od koša se šteje tri točke. Preden igralec meče za tri točke, naj bi pred njegovim metom to nakazal tudi sodnik.

 

 

 

15. pravilo

 

Pravilo odbite žoge od obroča in obvezne podaje:

Če igralec v radiju 2,5 metra od koša ujame žogo, ki se je po neuspelem metu na koš odbila od obroča koša, mora podati in šele potem se žoga lahko ponovno meče na koš. Igralec lahko tudi izplava iz cone skupaj z žogo in šele potem meče na koš ali pa ponovno zaplava v cono ter žogo položi – meče na koš.

 

 

16. pravilo

 

Motenje žoge - priznani koš:

Ko napadalec poizkuša zadeti koš, se obrambni igralec ne sme dotakniti žoge, ki leti navzdol nad ravnino obroča.Vsako tako zaustavljanje žoge se prizna kot koš, razen v primerih, ko je vidno, da bo žoga zgrešila koš ali obroč koša.

 

Prav tako se prizna koš, ko v času meta na koš nasprotni igralec premakne koš.

 

Žogo, ki se odbije od obroča nad obroč, jo lahko obrambni igralci ujamejo ali odbijejo stran.

Žogo, ki se odbije od obroča, jo lahko napadalni igralci potisnejo oz zabijejo v koš, vendar v primeru, ko je žoga še nad obročem.

Žoga se smatra nad obročem takrat, ko je cela nad njim.

 

 

17. pravilo

Avt:

Ko se žoga dotakne stropa, roba ali ko zapusti igrišče, pomeni out in ekipa, ki se je zadnja dotaknila žoge, izgubi žogo.

 

 

18. pravilo

Nadaljevanje igre po doseženem košu, outu in prekršku:

Izvajanje začetnega meta žoge je, da igralec začne igro (po košu, po prekršku nad napadalnim igralcem na njegovi obrambni polovici ali outu), tako da poda soigralcu.

Ekipa, ki je dobila koš, izvaja met žoge izza linije koša in žačetna podaja mora biti preko linije koša. Žoga in igralec morata biti v celoti izza linije koša. Podaja izza koša preko sredine igrišča ni dovoljena v nobenem primeru. Nepravilno izvajanje meta žoge izza koša po prejetem košu, se kaznuje z odvzemom žoge ekipi.

 

Zadrževanje žoge ekipe, ki  je dobila koš, je kaznivo dejanje z odvzemom žoge.

 

Igralec ekipe, ki je dosegla koš, ne sme prijeti žoge ali se je namerno dotikati, da bi s tem zadrževal izvajanje žoge. Kazen je izključitev tega igralca, za  čas enega napada.

 

Igra po izključitvi obrambnega igralca ali če je bil storjen prekršek in pri tem dosežen koš, se začne s prosto podajo ekipe, ki je naredila prekršek.

 

 

19. pravilo

 

Čas enega napada:

Čas enega napada na temovanjih je praviloma 30 ali 35 sekund odvisno od velikosti igrišča in ta se ponovno odšteva, v primeru:

prekrška,

meta na koš,

v primeru koša in ponovitve napada.

 

 

20. pravilo

 

Izvajanje prostega meta žoge:

Met proste žoge mora ekipa izvajati v treh sekundah po sodnikovem znaku, vendar ne sme metati namerno v nasprotnega igralca ali namenoma poškropiti sodnika. Nepravilni prosti met žoge je takrat, ko žogo vržeš direktno v out ali čez polovico igrišča. Kazen za kršenje tega pravila je izključitev igralca za en napad.

 

V primeru, da ekipa tudi po drugem sodnikovem znaku, v treh sekundah ne odigra prostega meta žoge  (vrže žoge v igro), sodnik piska izključitev igralcu, ki zadržuje žogo.

 

Zahteva se, da je igralec odmaknjen od prosto podane žoge vsaj en meter, tako da ima nasprotni igralec nemoten dostop do nje. Če igralec moti ali ovira sprejem proste žoge, se ga opozori s sodniškim piskom. Če se ta igralec ne odmakne, se ga po drugem sodniškem pisku izključi.

 

 

21. pravilo

 

Menjava:

Menjava se izvrši v zadnjih dveh metrih ob robu igrišča za košem in to le iz vode.

Igralec pri menjavi ne sme skočiti v bazen.

 

Rezervni igralec se lahko zadržujejo na rezervni klopi ali v vodi ob robu igrišča za košem svoje obrambne polovice. Če ti igralci zapustijo rob bazena oz. zaplavajo v igrišče, se smatra, kot da bi napačno menjali ali kot da je šesti igralec v igri.

Napačna menjava, prezgodnji vstop v igro ali šesti igralec v igri, se kaznjuje z odvzemom žoge ekipi, ki jo ima v posesti, ali pa se izključi en igralec ekipi, ki nima v posesti žoge.

 

 

22. pravilo

 

Odmor zaradi poškodbe:

Odmor zaradi poškodbe lahko odredita samo sodnika. Preden odredita znak za odmor, morata počakati, da moštvo, ki ima žogo, konča napad. Igro pa lahko prekineta takoj, če menita, da je treba zaščititi poškodovanega igralca.

 

 

23. pravilo

 

Mrtva žoga postane:

če dva ali več igralcev držijo žogo približno tri sekunde,

če igralec žogo zadržuje pod vodo več kot le trenutek.

 

24. pravilo

Sodniški met:

Sodniški met se dosodi, če žoga postane mrtva.

Sodnik izvaja sodniški met tako, da žogo meče med dva nasprotna igralca.

 

 

25. pravilo

 

Prekrški:

V primeru, da igralec fizično napade in poškoduje sodnika tekmovanja, je izključen doživljenjsko.

V primeru, da igralec namerno udari ali vrže žogo v drugega igralca ali drugo prisotno osebo (trener, gledalec...) ali to dejanje samo nakaže, sledi kazen takojšnje izključitve do konca tekme in še na eni ali večih tekmah. O tej kazni odloča komisar tekmovanja in njegove odločitve so dokončne.

 

Prkršek je:

nešportna poteza, žaljenje sodnika, nasprotnega igralca ter glasno preklinjanje,

plavanje pod vodo in igra z nogo,

v primeru, da se igralec med igro oprijema, vlečte ali odriva od roba igrišča,

špricanje nasprotnega igralca v oči,

ko igralec naredi prekršek nad igralcem, ki izvaja začetni met žoge,

ko igralec objame nasprotnega igralca od zadaj,

obešanje, počivanje, oprijemanje ali namerno premikanje koša med igro,

obešanje na koš po zabijanju.

 

Prekrške sodnik kaznuje za čas enega napada samo z odvzemom žoge ali izključitvijo igralca, odvisno ali ima ekipa žogo v posesti ali ne.

 

Kazni za prekršek:

Prekršek obrambnega igralca v obrambni polovici se kaznuje tako, da mora igralec iz igre za en napad.

Ponovni prekršek obrambnega igralca se ponovno kaznuje z izključitvijo tega igralca.

Prvi izključitvi igralca lahko sledi še druga, tretja, četrta…

Po metu na koš ali izgubi posesti žoge se vsi izključeni igralci vračajo v igro.

Izključeni igralci čakajo na vstop v igro ob robu igrišča izza koša.

Prekršek napadalca v napadu se kaznuje samo z odvzemom žoge njegovi ekipi.

Prvemu prekršku obrambnega igralca v obrambni polovici igrišča napadalcev se piska samo kot opozorilo, drugemu prekršku pa sledi izključitev igralca.

 

V primeru, da napadalec došeže koš, čeprav je bil nad njem storjen prekršek, se ta prizna in žoga se dodeli njegovi ekipi ter pri tem ni nihče izključen iz igre. Nadaljevanje igre se začne s prosto podajo.

 

Pri obojestranski grobosti sta izključena oba igralca za en napad. Po izključitvi obeh igralcev, se žoga dodeli ekipi, ki je imela žogo v posesti.

 

Namerno zaustavljanje igralca, ki plava, s potegom nazaj, se kaznuje z izklučitvijo ne glede na stran igrišča, oziroma z odvzemom žoge, če ima ekipa žogo v posesti.

 

V primeru, da rezervni igralci ali spremljevalci motijo potek igre, se ekipo kaznjuje za čas enega napada. Če se motenje nadaljuje, se izkjuči nasljednji igralec v igri itd.

 

 

26. pravilo

 

Nevarna igra:

Igralec ne sme močno zamahniti proti ali po žogi. To se označi kot nevarna igra in žoga se dodeli nasprotni ekipi.

 

 

27. pravilo

 

Prednost:

Sodnik dopušča prednost igri, čeprav je bil storjen prekršk nad napadalnim igralcem in ko je le-ta uspel podati žogo soigralcu.

 

 

28. pravilo

 

A) Tehnična napaka:

Tehnična napaka je ugovarjanje ali žaljenje sodnika in vsaka nešportna poteza igralca, trenerja ali spremljevalca.

 

V primeru, če trener, rezervni igralec ali spremljevalec dobi tenično napako, je ekipa kaznovana z izključitvijo enega od igralcev ekipe za en napad in žoga se dodeli nasprotni ekipi.

 

V primeru, da tehnično napako dobi igralec, je le ta izkjučen za en napad in žoga se dodeli nasprotni ekipi

 

Oseba, ki je dobila tretjo tehnično napako ne sme več sodelovati in se mora do konca tekme odstraniti z bližine igrišča. Če se kaznovani ne odstrani, se tekma prekine in registrira v nasprotnikovo korist 3:0.

 

Vsako tehnično napako si morata sodnik in zapisnikar zabeležiti.

 

B) Nešportna napaka:

Kadar ima igralec 100 odstotno priložnost zadeti koš in ga nasprotnik pri tem nešportno ustavi, dobi igralec nešportno osebno napako, ki podobno kot tehnična napaka šteje za dve navadni osebni; ekipa, ki je bila v napadu ima tako možnost dveh napadov oziroma ob zadetku še enega.

 

 

29. pravilo

 

Ugovarjanje sodniku:

Igralcem ni dovoljeno ugovarjati ali glasno komentirati sodniških odločitev med igro. To lahko stori samo kapetan ekipe na za to določenem prostoru – na sredini, ob robu igrišča. Kapetan ekipe z dvigom roke zaprosi sodnika za razgovor. Kazen za nepravilno ravnanje je tehnična napaka.

 

 

30. pravilo

 

Igrišče:

Vodna košarka se uradno igra v najmanj 180 centimetov globoki vodi. Ljubiteljsko pa se igra tudi v nizki vodi (do pasu), na en koš, z  manj ali več igralci…

 

 

31. pravilo

 

Poškodbe:

Krvaveči igralec mora takoj iz vode!

 

32. pravilo

Nedovoljene substance:

Če je kateri od igralcev pozitiven na doping kontroli, ekipa izgubi tekmo 3:0, igralca pa se kaznuje s prepovedjo igranja za eno leto. Če je isti igralec še enkrat pozitiven na doping kontroli, sledi doživljenjska prepoved igranja.

 

33. pravilo

Sodniška napaka

Če sodnik ugotovi, da je piskal napačno, lahko to odločitev prekliče in uveljavi novo.

 

 

34. pravilo

 

Nedoločena situacija

Če pride do stuacije, ki ni omenjena v pravilih, se ta razsodi v duhu pravičnosti.

 

 

 

Vodnokošarkarski klub Kranj si pridržuje pravico, da spremeni pravila, ki se nanašajo na igro, žogo in drugo opremo.

 

 

Izdajatelj:

Vodnokošarkarski klub Kranj

Vse pravice pridržane 2000                                                   

 

www.waterbasketball.com